Hva er lederskap? Sjef og leder er ikke alltid samme sak
Som et familieeid selskap med 21 markeder jobber vi kontinuerlig med vår egen lederutvikling, og vi har samarbeidet med entreprenører og bedriftsledere i 45 år. La oss hjelpe deg med arbeidsplassinnredning – og bidra til din kunnskap om lederskap.
Hva menes med lederskap?
Lederskap innebærer å samarbeide med andre mennesker for å jobbe mot et felles mål. Tydelig informasjon om visjon og mål er avgjørende for at hele arbeidslaget eller avdelingen skal bevege seg i samme retning, og det reduserer også risikoen for misforståelser. Kommunikasjon er svært viktig for en fungerende ledelse uansett hvilken modell som brukes.
Det handler ikke bare om hva som skal gjøres, men også hvordan det skal gjøres. For å nå fastsatte mål kreves det at nødvendige ressurser er tilgjengelige. Hvis det mangler materiale, spesialkompetanse, verktøy og utstyr, eller hvis selskapets IT-miljø ikke fungerer tilfredsstillende, er det vanskelig selv for det mest motiverte teamet å utføre arbeidet som ønsket.
Delt lederskap
Hvis du mener at den ultimate ledelsen består av en utpekt person, bør du tenke deg om. Delt lederskap er et alternativ med flere fordeler. Med to eller flere personer som deler på lederskapet, fordeles arbeidsbelastningen som kan være for stor for én person. Muligheten til å diskutere og løse vanskelige oppgaver sammen kan være svært givende, siden nye ideer lettere oppstår ved utveksling av tanker.
For at delt lederskap skal fungere, kreves det blant annet at personene fungerer bra sammen. Fravær av prestisje og delte verdier utgjør et godt grunnlag for et velfungerende samarbeid. Mange føler at det er godt å unngå å bære hele ansvarsbyrden selv. Å være alene er ikke alltid en styrke, men det er selvfølgelig heller ikke slik at to ledere automatisk genererer dobbelt så gode resultater.
Utfordringer i hybridarbeid
Etter restriksjonene under pandemien og medfølgende arbeid hjemmefra, er hybridarbeid kommet for å bli. Den endrede måten å jobbe på påvirker også lederens arbeid. Når ikke alle ansatte samles på kontoret til daglig, reduseres det sosiale samspillet og den viktige småpraten i kaffepausen uteblir. Viktig informasjon som deles på slike uformelle møter når kanskje ikke de som jobber eksternt.
Her kan du lese om flere ting som er greit å vite om hybridarbeid.
Som ofte når det gjelder endringer, avhenger det av hvor godt organisasjonen klarer å tilpasse seg de nye forholdene. Det kan være på tide å se over kontormøbler og møterom når organiseringen av arbeidet blir annerledes. Ved å lage en strategi for digital kommunikasjon og samarbeid, kan hybrid ledelse til og med fungere bedre enn den tradisjonelle måten som forutsetter at alle er der hver dag. varje dag.
Les gjerne: Slik gjør du lunsjrommet til et kreativt sted
Aktivt og passiv destruktiv ledelse
En destruktiv lederstil kan være ødeleggende for ansatte. Et negativt og forstyrrende arbeidsmiljø kan påvirke både ansattes trivsel og deres arbeidsprestasjoner. Et aktivt destruktivt lederskap innebærer for høye krav og trusler, noen ganger også ulike typer straff. Passivt destruktivt lederskap betyr at lederen ikke er tilgjengelig og at ting som oppgaver og ansvarsområder er uklare. Det skaper utrygghet blant de ansatte.
Formelle og uformelle ledere
Eksempler på stillinger som kan inneha formell ledelse er sjefer, prosjektledere og veiledere. En overordnet som utnevnes til leder i organisasjonen har som oppgave å bringe arbeidet videre ved å engasjere og motivere de ansatte.
Uformelle ledere har ikke en formell stilling som leder, men har likevel stor innflytelse over arbeidsplassen. Ved å påvirke meninger og oppførsel til sine kolleger, kan de oppnå en viss skjult maktposisjon. I verste fall kan det føre til ting som mobbing og negative intriger. For at uformell ledelse ikke skal oppstå, kreves det et tydelig og velfungerende formelt lederskap.
Hva gjør en god leder?
Det er noen lederstiler som har vist seg å være effektive for å få ansatte til både å ha det bra og prestere godt på jobb. Disse fire tipsene kan hjelpe deg som ønsker å utvikle og forbedre ditt lederskap.
- Vær alltid positiv når du snakker om mål og visjoner. Entusiasme er smittsomt.
- Gå foran som et godt eksempel på arbeidsplassen og vær den lederen du ønsker å følge.
- Vis at du bryr deg om dine ansatte og setter pris på deres innsats.
- Oppmuntre til innovativ tenkning for å skape et kreativt miljø.
Ledelsen må sørge for de rette forholdene
En sjef som ikke har fått de rette forutsetningene for å klare oppdraget sitt opplever det vanskelig å fungere som en god leder, uavhengig av hvor godt egnet vedkommende er. Chefios-prosjektet var et samarbeid mellom Gøteborgs universitet og en rekke vestsvenske kommuner og omhandlet hovedsakelig lederarbeid i kommunale administrasjoner. Resultatene viste blant annet at det var visse organisasjonsstrukturer som påvirket sjefenes arbeidssituasjon.
- En tydelig og definert lederrolle.
- Antall ansatte per leder.
- Tilgang til godt tilpassede administrative støtteressurser.
- Forum for dialog om budsjett, drift og personalsaker.
Hva er forskjellen mellom sjef og leder?
Begrepene sjef og leder er ikke synonyme med hverandre, selv om en sjef også kan være en leder. Nedenfor er noen generelle forskjeller, men nøyaktig hvilke ansvarsområder som inngår i sjefsrollen variere mellom ulike arbeidsplasser og organisasjoner, samt nåværende lederstilling.
Lederens rolle
- Fokuserer på egen og medarbeidernes utvikling
- Motiverer teamet sitt
- Veileder og driver arbeidet fremover
- Inspirerer til selvstendig arbeid
- Fungerer langsiktig
Sjefens rolle
- Innehar en formell stilling
- Har spesielle fullmakter innad i organisasjonen
- Personalansvar
- Budsjettansvar
- Tar avgjørende beslutninger
Ulike lederstiler
Her er eksempler på syv vanlige lederstiler. Det er en fordel å kjenne til de ulike metodene fordi ikke alle organisasjoner er like. Det som fungerer for ett selskap kan være helt feil for et annet. Fremfor alt er mennesker individer, og det gjelder selvsagt både for den som leder og for de som inngår i arbeidslaget.
- Agilt lederskap – raskt bevegelig: En agil leder gir sine ansatte frihet og støtter dem i å ta initiativ og ta egne beslutninger. Agil ledelse fokuserer på å tilpasse seg raske endringer. Det skaper et miljø som oppmuntrer til kreativitet og innovasjon.
- Coachende lederskap – veilederen: En coachende leder hjelper ansatte med å utvikle sine ferdigheter og prestasjoner ved å gi tilbakemelding, stille spørsmål og gi veiledning. På denne måten oppmuntrer leder de ansatte til å ta ansvar for egen utvikling.
- Situasjonsbestemt ledelse – tilpasset behov: Lederen tilpasser sin atferd til de spesifikke omstendighetene som råder i en situasjon. Situasjonsbestemt ledelse kan være en balanse mellom å være autoritær eller delegativ, avhengig av behovene i en gitt situasjon. behoven i en given situation.
- Transformativt lederskap – endring: Her snakker vi om å utfordre og endre den nåværende tilstanden til organisasjonen eller bedriften. En transformativ leder med en klar visjon kan oppmuntre en organisasjon til å ta i bruk en mer innovativ og nytenkende tilnærming til virksomheten.
- Pedagogisk ledelse – læreren: En pedagogisk leder fungerer som lærer og hjelper sine ansatte med å utvikle nye ferdigheter og kunnskaper. Pedagogisk ledelse innebærer å veilede de ansatte, tydliggjøre hva som kreves av dem og hvordan de skal nå målene.
- Tillitsbasert ledelse – tillit: Trygghet, ansvar og frihet er viktige ord i tillitsbasert ledelse. Her skaper lederen et miljø der ansatte føler seg trygge og har tillit til lederens beslutninger og retning. De ansatte gis mye ansvar og frihet, og lederen viser oppriktig interesse og omtanke for dem.
- Karismatisk ledelse – den visjonære: Karismatiske ledere skaper entusiasme hos sine ansatte og skaper engasjement for å følge med mot visjoner og mål og lede dem til å jobbe mot dem. Karismatisk ledelse er avhengig av en leders personlighet og karisma for å inspirere og motivere medarbeidere.