På denne måten kan hybridarbeid gi enda bedre resultater
Alle vinner på hybridarbeidet
I nær fremtid forventes den gjennomsnittlige kontorarbeideren å være på kontoret mindre enn ti dager i måneden. Samtidig forventes de fleste møter å ha minst én deltaker på videosamtale. Men hva er det da som gjør hybridarbeid så attraktivt? Svaret er selvfølgelig alle fordelene det gir – både for arbeidstakere og arbeidsgivere.
Fordeler for arbeidstaker
• Sparer tid på redusert pendling og en bedre balanse mellom jobb og fritid.• Kan jobbe uforstyrret og mer konsentrert.
• Får mer kontroll over egen tid, noe som gir redusert stress og økt velvære.
• Føler en høyere tilfredshet med livssituasjonen sin.
Fordeler for arbeidsgiver
• Får arbeidstakere som trives både i jobb- og privatlivet.• Kan glede seg over mer produktive og mer motiverte medarbeidere.
• Blir en mer attraktiv arbeidsgiver som vil finne det lettere å beholde og tiltrekke de ansatte du aller helst ønsker.
Nøkkelområdene for hybridarbeid
For å lykkes med hybridarbeidet må det legges til rette for det:• Arbeidsmiljøet – på både kontoret og eksternt
• Ledelsen – tillit, delt ansvar og klare retningslinjer
Arbeidsmiljøet
For at hybridarbeid skal fungere i praksis, kreves det en gjennomgang av arbeidsmiljøet til den enkelte arbeidstaker, enten den er på kontoret eller hjemmekontoret.
Hjemmekontor: Arbeidsmiljøet er arbeidsgivers ansvar, uavhengig av hvor arbeidet utføres. Siden det er vanskelig å holde styr på om arbeidstaker har et ergonomisk hjemmekontor, er det et godt utgangspunkt å begynne der.
Rom for samhandling: Så hva får en arbeidstaker til å bytte hjemmekontoret for en dag på kontoret? Å møte kolleger for å jobbe kreativt og drive prosjekter fremover er både enklere og hyggeligere når man er i samme rom. Skal kontoret bli et knutepunkt for samarbeid, trengs det rom som kan støtte opp om dette arbeidet. Kanskje på bekostning av kontorlandskapet eller «det store konferanserommet»? Fordelen med flere små møterom er at flere prosesser kan pågå parallelt. Små møterom kan også fungere som stillesoner for de som har behov for å jobbe konsentrert.
Teknologi og møbler: Hybridarbeid krever at det er like enkelt å møtes fysisk som digitalt. Dette krever igjen at riktig møteteknologi installeres – gjerne i flere rom. Møbler gjerne rommene slik at alle føler seg tilstede i møtene, uansett hvor de er. Trapesformede møtebord eller det å flytte skjermen mot langsiden av bordet anbefales, da det gjør at alle ser hverandre tydeligere og få god kontakt.
Lett å sosialisere: Utsiktene til sosialt samvær har alltid trukket folk til kontoret og er viktig for å skape en vi-følelse. For en hybrid arbeidsplass er det ekstra viktig å gi plass til gode møteplasser for ideutveksling og gode samtaler. Når komforten er god har kreativiteten en tendens til å flomme. Alt som kreves er noen komfortable sofaer og lenestoler med noen passende bord – og nærhet til kaffetrakter og vannmaskin, resten ordner seg selv.
Lederskap
Som leder kan det være vanskelig å gi slipp på kontroll og gi tillit. Det krever en sterk tro på arbeidstakers evne til selv å planlegge og gjennomføre sine oppgaver. Samtidig er gjensidig tillit og ansvar en forutsetning for at hybridarbeid skal fungere, og for å få ansatte som vokser i sine roller.Slipp kontrollen: Som leder er det viktig å slutte å se på arbeid som et sted, men heller som noe man gjør. Da blir geografi og tidspunkt for når arbeidet er gjort mindre viktig. Gir du ansatte de rette forutsetningene for å gjøre en god jobb og frihet under ansvar, vil både tilfredshet og produktivitet øke – samt sannsynligheten for at du vil være lojal mot arbeidsplassen.
Fordel ansvar: Den nye moderne arbeidsplassen krever ikke bare en ny type ledelse, den krever også at hver enkelt medarbeider tar sin del av ansvaret. Et slags samarbeid, om du vil. Og ansvaret omfatter selvsagt både egen arbeidsinnsats, samarbeidet, kulturen og de felles målene innad i konsernet. Det er en for alle, alle for en.
Klare retningslinjer
Det er viktig med en tydelig struktur og sette klare regler for hvor ofte ansatte forventes å være på kontoret, hva de skal gjøre når de jobber hjemmefra og hvordan samarbeid skal foregå. Det kan og være greit å ha planer for kompetanseoverføring og intern kommunikasjon. Og – kanskje viktigst – sørge for at alle respekterer hverandres tid.
Nå har du kontroll på noen områder som må forberedes for at overgangen til hybridarbeid skal gå problemfritt. Nå er det opp til deg og dine ansatte å ta neste steg. Lykke til!