Mat og fellesskap: Utformingen av en positiv lunsjopplevelse

Mat og fellesskap: Utformingen av en positiv lunsjopplevelse

Et sted for avkobling, men også en mulighet til å omgås. På Dibber International School i Sollentuna ønsket vi, sammen med pedagoger, rektor og konseptet Det gode måltidet, å skape et optimalt rom for helse, velvære og fellesskap.
Jeremy Brooks, rektor, Dibber International School
Jeremy Brooks er rektor ved Dibber International School i Sollentuna, for ham var det veldig viktig at skolens nye kantine skulle bli et sted med en rolig atmosfære der både barn og voksne kunne samle ny energi.
– Den største forskjellen vi la merke til de første dagene, var at barna var veldig oppspilte og glade, siden det var et helt nytt miljø. Men nå som de har blitt litt mer vant til den nye kantinen, merker vi at den har hatt en beroligende effekt på dem.
Andreas Broman, SO-lærer ved Dibber International School i Sollentuna

Andreas Broman, som er SO-lærer på skolen, er enig i effekten dette har hatt på barna. Han mener at elevene nå har en helt annen ro i klasserommet etter at de har spist og koblet av i kantinen.

Å servere næringsrik og god mat til barn i skolen er av største betydning for deres helse og velvære. Forskning viser at et godt og balansert skolemåltid kan påvirke barns konsentrasjon og læringsevne, men også deres atferd.

På skolen i Sollentuna har Dibber gjennom sitt globale konsept Det gode måltidet, et mål om å tilby næringsrik og smakfull mat til elevene, for å fremme deres helse og velvære.

I kombinasjon med en nyinnredet kantine ønsket man å ta lunsjopplevelsen et steg videre.

Elev som spiser lunsj i kantinen

Rickard Lundberg, som er ansvarlig for konseptet Det gode måltidet, mener at en hyggelig atmosfære skaper de rette forutsetningene for samvær og god appetitt.

–  Et trivelig miljø bidrar til å åpne opp for samtaler. Vi synes at samtalene mellom pedagogene og elevene er svært viktige, enten det handler om hvordan dagen har vært, eller hva slags mat vi spiser i dag, sier han.

Kroppsøvingslærer

Som kroppsøvingslærer møter Anja Knezevic elevene på det tidspunktet av dagen når de skal ha energi til fysisk aktivitet. Hun mener at det raskt ble tydelig at den nye kantinen og lunsjopplevelsen bidro positivt, både i og utenfor kantinen.

– Elevene trives i vår nye kantine. Det er veldig rolig når de spiser nå, og de liker virkelig miljøet. Som lærer kan jeg også se at kantinen påvirker deres generelle velvære – og energinivået deres i kroppsøvingstimen, sier hun.

Fellesskap og grøntarealer

SO-lærer Andreas Broman spiser selv lunsj i kantinen hver dag, og han merker at barna nå virker mer motiverte til å gå til kantinen. Tidligere var kantinen et sted man forlot etter å ha spist, men nå ser han at de gjerne sitter lenger og sosialiserer.

Hans personlige favoritt med den nye kantinen er det som også ser ut til å være favoritten blant både voksne og barn – muligheten til å sitte på forskjellige måter. Der kantinen tidligere var innredet med langbord, er det nå møblert med bord og stoler i ulike høyder og seksjoner.

 

Når sjetteklasse på Sollentunaskolen begynner å komme inn i skolekantinen for å spise, sprer de seg raskt ut i rommet. Noen setter seg straks ved de høye bordene, mens andre slår seg ned ved de rektangulære bordene som har fått benker i stedet for kantinestoler.

Nellie og Signe går i samme klasse og er begge enige om at benkene er deres favorittsted å sitte, fordi de nå slipper å sitte trangt.

– Jeg synes de nye benkene er bra, for da kan vi sitte fire på den ene siden og tre på den andre. Så slipper noen å sitte på kanten, sier Nellie.

Kantinemøbler i en skolekantine
Sittebenk, skolekantine

At hver seksjon i tillegg er litt avskjermet med toppkasser, er noe klassekameratene setter ekstra pris på. Toppkassene tilfører både planter og farger, men fungerer også som en måte å skape en følelse av mindre rom i rommet.

– Det er koselig å kunne sitte litt for seg selv med vennene sine. Før satt alle sammen, men nå kan vi velge om vi vil sitte mange eller bare noen få, forteller Azjargal.

Blomsterkasse

Så hvordan gikk vi frem for å gjøre skolens nye kantine til en suksess?

Hos AJ Produkter jobber vi sammen med avtalskunder for å skape en helhetsforståelse av deres behov, slik at vi kan være en langsiktig samarbeidspartner for dem. Det handler om mer enn bare å være en leverandør; det handler om å være en medspiller der vi kan bruke vår ekspertise på innredning, slik at rektorer og pedagoger kan fokusere på elevene og deres arbeid.

For oss er det svært viktig at løsningene vi utvikler, støtter skolens pedagogiske retning. På Dibber International School i Sollentuna var målet å øke trivselen og skape en god opplevelse rundt lunsjen og deres konsept, Det gode måltidet. 

Anna Eneroth er avtalsansvarlig for friskoler hos AJ Produkter og mener at en av våre største styrker er at vi kan jobbe med kunden fra visjon til montering.

– Vi er med tidlig i planleggingsfasen, og vi jobber ofte med å utvikle hele møbelkonsepter sammen med kunden, slik at det harmonerer med deres profil og øvrig merkevare, sier Anna.  

For rektor Jeremy Brooks var det svært viktig å få hjelp med innredningen av den nye kantinen fra start til slutt.

– Grunnen til at vi valgte AJ Produkter, var at det ble tidlig klart for oss at de var en god sparringspartner i prosessen med å avdekke hvilke behov vi hadde. Og steg for steg har de vært med oss hele veien, helt til der vi er i dag. Mitt ekspertområde er utdanning, ikke møbler eller kantine. Men å ha deres ekspertise har gjort at vi sammen har kunnet skape litt magi i vår nye kantine.

To personer som snakker om behovsavklaring vedrørende et kantinemiljø.
Kantinemøbler

Pedagogiske måltider - med Det gode måltidet

Det gode måltidet er et felles konsept for alle Dibbers skoler og barnehager, både i og utenfor Sverige. Konseptet er utviklet av Dibber i samarbeid med skolens kokker og pedagoger for å skape måltider som er mer enn bare maten på tallerkenen. All mat forberedes sentralt i et felles kjøkken og tilberedes deretter lokalt på hver skole og barnehage. På denne måten kan man sikre at maten holder like høy kvalitet og næringsverdi uansett hvilken skole barna går på.

Konseptet bygger på fire grunnpilarer: gode råvarer, god kunnskap, god miljøbevissthet og en god opplevelse rundt maten. Måltidene skal også være en rolig og hyggelig stund der det er mulighet for samtaler mellom elevene, men også mellom elever og lærere.

Vårt innredningsforslag i korte trekk:

Med en blanding av ulike sittehøyder, seksjoner og en harmonisk fargeskala, skapte vi en hyggelig og innbydende kantine som både voksne og barn kan trives i i mange år fremover.
 
*For informasjon om disse produktene, kontakt oss på prosjekt@ajprodukter.no

Vi kan hjelpe deg med å innrede kantinen din

Trenger du inspirasjon eller hjelp med et prosjekt for å forbedre kantinen på skolen din? Hos AJ Produkter har vi et dedikert team av interiøreksperter for skole og offentlig miljøer som står klare til å bistå deg.

Send oss en e-post eller ring oss på 67 02 42 10. 
  

Se hele vårt produkttilbud innen skole