Innredningstips for NPF-tilpasning av klasserommet

Innredningstips for NPF-tilpasning av klasserommet

I skolen blir barn stilt overfor nye og høye krav – som ofte er urimelige for barn med ADHD, autisme og dysleksi osv. Presset på barna for å tilpasse seg skolens standard øker stress og forverrer bare symptomene deres. Ved å snu på det og tilpasse skolen til elever med NPF, blir det en bedre skolehverdag for alle.

Fordelen med å NPF-sikre klasserommet

En skole som er innredet for å passe barn med NPF, passer for alle. Tydelighet og god struktur, som er viktig for mange barn med ADHD og autisme, er for eksempel like gunstig for alle elever og alt personale. Her gir vi noen innredningstips som hjelper deg med å innrede klasserommet NPF-tilpasset. 

1. Klasserommet inndelt i soner

Et NPF-tilpasset klasserom bør ha plasser for flere ulike typer av læresituasjoner. Del opp området i mindre soner, for eksempel for individuelt arbeid, gruppearbeid og undervisning for hele klassen. Elever med NPF kan ha vanskeligheter med å holde ut lange gjennomganger, men med soner i klasserommet er det mulig for læreren å holde flere ulike aktiviteter under samme time. 

Undervisning i hele klassen fungerer best når elevene sitter rettet mot tavlen. Det signaliserer tydelig hvor oppmerksomheten skal rettes. Når det er tid for eget arbeid, gagner det de fleste å kunne sitte individuelt og avskjermet, enten på plassen sin, i en bås eller et adskilt rom, siden det minimerer sanseinntrykkene. 

2. Bred variasjon av arbeidsplasser

Individuelt tilpasset undervisning er enklere når det finnes forskjellige sitteplasser å velge mellom. Da kan eleven henge medi timen fra den plassen som er best for deres konsentrasjon, for eksempel en lenestol eller en kontorsykkel.

Alternative sittemøbler
Alle har godt av variasjon. For et barn som har vansker med å sitte stille, er det ekstra verdifullt å tillate bevegelse i klasserommet. Det reduserer uro og rastløshet i kroppen. En balanseball eller en pilatesstol er gode alternativer til de vanlige elevstolene.

Ståbord
Å kunne veksle mellom å stå og sitte har fordeler for alle elever. Det øker blodsirkulasjonen og dermed energinivået og konsentrasjonsevnen. Hev- og senkbare elevbord kan brukes i klasserom eller avskjermede båser for å gi mulighet til mer variasjon under timene. 

Avskjerming
Gulvskjermer er fleksible og flyttbare; de fjerner distraksjoner og skaper en trygg atmosfære rundt elevene. Fordelen med tynne, gulvskjermer er at eleven enkelt kan ta den med seg til en annen plass. Med hjelp av skjermer kan eleven utføre konsentrasjonskrevende oppgaver og fortsatt være i klasserommet, noe som bevarer følelsen av samhørighet.

3. Innredning for ulike aktiviteter

Gruppebord
La det være muligheter for å jobbe i par eller gruppe. Grupper av bord i en del av klasserommet gir bedre forutsetninger for samarbeid der hele gruppen føler seg inkludert. Det letter også for læreren å hele tiden se elevene og gi støtte når det trengs.

Lesehjørne
Barn med NPF kan ha lettere for å fokusere når de fåt sitte mykt og uforstyrret, for eksempel i en sittesekk eller sofa. Myke sittemøbler bidrar også til å dempe lydnivået i klasserommet og skape en roligere atmosfære.

Samling
En stor matte kan fungere som en samlingsplass for aktiviteter med hele klassen eller rolige stunder.

4. Reduser lyd og støy

Et behagelig lydnivå i klasserommet gir forutsetninger for et hyggeligere arbeidsmiljø, både for elevene og lærerne. Ta inn tekstiler da de hjelper med å absorbere lyd. Gardiner, puter, matter og lenestoler er gode eksempler. Lydabsorbenter på veggene fanger opp lyder fra stemmer og reduserer ekko i rommet.

Sett filtknotter på alle stolene eller velg meiestaitv – alternativt hjul – på elevstoelne. Skrapelyder i gulvet kan være veldig forstyrrende! Noen barn med NPF kan trenge å stenge ute lydinntrykk helt, for eksempel ved hjelp av hørselvern. Andre kan trenge musikk i ørene for å fokusere.

5. Minimer lysinntrykk

Et blinkende lysrør er forstyrrende for alle. Bytt ut alle lyskilder med LED, med en styrke som ligern dagslys. Minimer skarpe skygger da det kan forstyrre øyet. En god løsning er å sette inn flere lyskilder i rommet, noe som gir et jevnere lys. Trekk for vinduer som vender mot skolegården i markhøyde eller mot korridoren for å redusere distraksjoner utenfra.

TIPS! Innred med dovne farger som går i jordnære toner, for eksempel grønt eller brunt. Enhetlige farger konkurrerer ikke om elevens konsentrasjon og bidrar til en lærefremmende atmosfære.

6. Sensomotoriske hjelpemidler

Et verdsatt hjelpemiddel i det NPF-tilpassede klasserommet er stressballer og lignende ting som holder rastløse fingre opptatt. De kan være en del av grunnutvalget i hvert klasserom slik at intet klasserom skiller seg ut. La alle barna benytte seg av tingene for å normalisere bruken. 

Utform læringsmiljøet riktig fra start

NPF-sikring av skolens miljøer kan begynne allerede i designstadiet. Tenk for eksempel på hvilke atferder stedet oppfordrer til. En lang korridor signaliserer løping, så barn med NPF kan ha vanskeligheter med å forstå hvorfor løping i korridoren ikke er tillatt. Kantina er et stort, åpent sted hvor lydnivået blir høyt – så hvorfor skal man snakke lavt? Ved å designe miljøet på en annen måte er det mulig å styre atferden i større grad. En hotellounge har dempet belysning, matter og myke møbler for å signalisere lavt samtalenivå – samme tenkning kan brukes på skolen. 

Oppsummering

NPF-sikring av klasserommet har fordeler for alle elever. Den enkleste måten er å dele inn klasserommet i soner. Det gir elevene muligheten til å finne en arbeidsplass som fungerer best for dem og å variere seg. Den auditive og visuelle miljøet er minst like viktig. I tillegg til å forbedre innredningen, er kunnskap om NPF og god planlegging avgjørende for en NPF-tilpasset skolegang.

Vi hjelper deg med å NPF-tilpasse skolen!
Trenger du inspirasjon eller hjelp med et prosjekt for å NPF-sikre ditt skolemiljø? AJ Produkter har et dedikert team av innredningseksperter for skole og offentlig forvaltning som gjerne hjelper deg. 

Send en mail eller ring oss på 67 02 42 00

Mail oss

FAQ

I en NPF-tilpasset skole er forutsetningene til stede for at alle elever skal klare kunnskapskravene og utvikle seg, uavhengig av om de har en NPF-diagnose eller ikke. Både det fysiske miljøet og padagogikken er tilpasset elever som trenger hjelp til å klare en hel skoledag eller konsentrere seg om i timen. 
  • Konsentrasjon
  • Beholde oppmerksomhet
  • Samhandle med andre mennesker
  • Forstå sosiale koder
  • Innlæring og hukommelse
  • Motorikk
  • Uttrykke seg muntlig og skriftlig
  • Planlegge og sortere
  • Skille mellom viktig og uviktig
  • Impulskontroll 
ADHD, ADD, AST (autismespekterforstyrrelser), Tourettes syndrom, OCS (tvangslidelser) og tale- og språkforstyrrelser, for eksempel dysleksi og dyskalkuli. Samvariasjon, det vil si at man har mer enn en diagnose, er vanlig. 
ADHD er den vanligste NPF-diagnosen, etterfulgt av autisme (hele spekteret) og Tourettes syndrom.