Innredningstips for NPF-tilpasning av klasserommet
Fordelen med å NPF-sikre klasserommet
En skole som er innredet for å passe barn med NPF, passer for alle. Tydelighet og god struktur, som er viktig for mange barn med ADHD og autisme, er for eksempel like gunstig for alle elever og alt personale. Her gir vi noen innredningstips som hjelper deg med å innrede klasserommet NPF-tilpasset.
1. Klasserommet inndelt i soner
Et NPF-tilpasset klasserom bør ha plasser for flere ulike typer av læresituasjoner. Del opp området i mindre soner, for eksempel for individuelt arbeid, gruppearbeid og undervisning for hele klassen. Elever med NPF kan ha vanskeligheter med å holde ut lange gjennomganger, men med soner i klasserommet er det mulig for læreren å holde flere ulike aktiviteter under samme time.
Undervisning i hele klassen fungerer best når elevene sitter rettet mot tavlen. Det signaliserer tydelig hvor oppmerksomheten skal rettes. Når det er tid for eget arbeid, gagner det de fleste å kunne sitte individuelt og avskjermet, enten på plassen sin, i en bås eller et adskilt rom, siden det minimerer sanseinntrykkene.
2. Bred variasjon av arbeidsplasser
Individuelt tilpasset undervisning er enklere når det finnes forskjellige sitteplasser å velge mellom. Da kan eleven henge medi timen fra den plassen som er best for deres konsentrasjon, for eksempel en lenestol eller en kontorsykkel.
Alternative sittemøbler
Alle har godt av variasjon. For et barn som har vansker med å sitte stille, er det ekstra verdifullt å tillate bevegelse i klasserommet. Det reduserer uro og rastløshet i kroppen. En balanseball eller en pilatesstol er gode alternativer til de vanlige elevstolene.
Ståbord
Å kunne veksle mellom å stå og sitte har fordeler for alle elever. Det øker blodsirkulasjonen og dermed energinivået og konsentrasjonsevnen. Hev- og senkbare elevbord kan brukes i klasserom eller avskjermede båser for å gi mulighet til mer variasjon under timene.
Avskjerming
Gulvskjermer er fleksible og flyttbare; de fjerner distraksjoner og skaper en trygg atmosfære rundt elevene. Fordelen med tynne, gulvskjermer er at eleven enkelt kan ta den med seg til en annen plass. Med hjelp av skjermer kan eleven utføre konsentrasjonskrevende oppgaver og fortsatt være i klasserommet, noe som bevarer følelsen av samhørighet.
I tillegg til vanlig klasseromsinnredning bør du også ha:
- Grupper av bord til samarbeid
- Plasser for individuelt arbeid
- En plass for felles samling
- Sofagruppe for lesing og avslapping
- Et avskilt rom for egentid eller samtale med læreren
3. Innredning for ulike aktiviteter
Gruppebord
La det være muligheter for å jobbe i par eller gruppe. Grupper av bord i en del av klasserommet gir bedre forutsetninger for samarbeid der hele gruppen føler seg inkludert. Det letter også for læreren å hele tiden se elevene og gi støtte når det trengs.
Lesehjørne
Barn med NPF kan ha lettere for å fokusere når de fåt sitte mykt og uforstyrret, for eksempel i en sittesekk eller sofa. Myke sittemøbler bidrar også til å dempe lydnivået i klasserommet og skape en roligere atmosfære.
Samling
En stor matte kan fungere som en samlingsplass for aktiviteter med hele klassen eller rolige stunder.
Eksempler på møbler som bør være en del av den normale klasseromsinnredningen, sammen med bord og stoler:
- Portable skjermer
- Krakker med rund fot
- Hørselsvern
- Pedaltrener
- Fotgynge
- Sensomotoriske hjelpemidler
- Matter
4. Reduser lyd og støy
Et behagelig lydnivå i klasserommet gir forutsetninger for et hyggeligere arbeidsmiljø, både for elevene og lærerne. Ta inn tekstiler da de hjelper med å absorbere lyd. Gardiner, puter, matter og lenestoler er gode eksempler. Lydabsorbenter på veggene fanger opp lyder fra stemmer og reduserer ekko i rommet.
Sett filtknotter på alle stolene eller velg meiestaitv – alternativt hjul – på elevstoelne. Skrapelyder i gulvet kan være veldig forstyrrende! Noen barn med NPF kan trenge å stenge ute lydinntrykk helt, for eksempel ved hjelp av hørselvern. Andre kan trenge musikk i ørene for å fokusere.
5. Minimer lysinntrykk
Et blinkende lysrør er forstyrrende for alle. Bytt ut alle lyskilder med LED, med en styrke som ligern dagslys. Minimer skarpe skygger da det kan forstyrre øyet. En god løsning er å sette inn flere lyskilder i rommet, noe som gir et jevnere lys. Trekk for vinduer som vender mot skolegården i markhøyde eller mot korridoren for å redusere distraksjoner utenfra.
TIPS! Innred med dovne farger som går i jordnære toner, for eksempel grønt eller brunt. Enhetlige farger konkurrerer ikke om elevens konsentrasjon og bidrar til en lærefremmende atmosfære.
6. Sensomotoriske hjelpemidler
Et verdsatt hjelpemiddel i det NPF-tilpassede klasserommet er stressballer og lignende ting som holder rastløse fingre opptatt. De kan være en del av grunnutvalget i hvert klasserom slik at intet klasserom skiller seg ut. La alle barna benytte seg av tingene for å normalisere bruken.
Utform læringsmiljøet riktig fra start
NPF-sikring av skolens miljøer kan begynne allerede i designstadiet. Tenk for eksempel på hvilke atferder stedet oppfordrer til. En lang korridor signaliserer løping, så barn med NPF kan ha vanskeligheter med å forstå hvorfor løping i korridoren ikke er tillatt. Kantina er et stort, åpent sted hvor lydnivået blir høyt – så hvorfor skal man snakke lavt? Ved å designe miljøet på en annen måte er det mulig å styre atferden i større grad. En hotellounge har dempet belysning, matter og myke møbler for å signalisere lavt samtalenivå – samme tenkning kan brukes på skolen.
Praktiske tips for en NPF-tilpasset skole
- Skriv opp dagens agenda. Forklar formålet med den aktuelle timen og gjennomgå arbeidsoppgavene slik at elevene vet hvor mye som forventes, hva skal de gjøre og hvor mye tid har de.
- Ha orden og system. Elever med NPF ønsker gjerne at hver ting ligger på fast plass. Oppbevaring som er tydelig merket skaper mindre rot. Ting som ligger fremme kan være distraherende, men når de er lagt i respektive skuffer blir synsinntrykkende færre.
- Ha bestemte sitteplasser. Det er vanskelig å velge bort sine venner, selv om det forstyrrer både eget arbeid og andres. Risikoen for å måtte sitte alene finnes også. At læreren derfor bestemmer hvor hver elev skal sitte, minimerer bekymringsmomentene.
- Hjelp med tidsoppfatning. En klokke med tidtaking som viser gjenværende minutter er tydelig og bra å ha i klasserommet. Den forteller elevene hvor lang tid de skal fokusere.
- Ikke heng opp elevoppgaver. I alle fall ikke der de havner i elevenes synsfelt under gjennomganger – undervisning er en kamp om oppmerksomhet! Flytt heller tegniner og elevprosjekter lengst bak i klasserommet. Blir det for tomt og kjedelig ved siden av tavlen? Sett opp lydabsorbenter. De demper både samtalelyd og er fine som interiørdetaljer.
- Utdann personale. Innredning er bare en del av NPF-tilpasningen. Omorganisering og videreutdannet personale trengs for å kunne planlegge timer og arbeidsmateriell som er tilpasset elever med NPF.
Oppsummering
NPF-sikring av klasserommet har fordeler for alle elever. Den enkleste måten er å dele inn klasserommet i soner. Det gir elevene muligheten til å finne en arbeidsplass som fungerer best for dem og å variere seg. Den auditive og visuelle miljøet er minst like viktig. I tillegg til å forbedre innredningen, er kunnskap om NPF og god planlegging avgjørende for en NPF-tilpasset skolegang.
Vi hjelper deg med å NPF-tilpasse skolen!
Trenger du inspirasjon eller hjelp med et prosjekt for å NPF-sikre ditt skolemiljø? AJ Produkter har et dedikert team av innredningseksperter for skole og offentlig forvaltning som gjerne hjelper deg.
Send en mail eller ring oss på 67 02 42 00
Mail oss