Hva er ergonomi – egentlig?
Ergonomi innebærer et helhetlig syn
Begrepet ergonomi var lenge begrenset til å beskrive relasjonen mellom menneske og produkt. Det er fortsatt et viktig aspekt og det finnes en mengde funksjonelle og ergonomiske produkter som gjør hverdagen bedre, for eksempel stoler for aktiv sitting. Men ergonomi har blitt mer omfattende enn det. Det handler nå om et helhetlig syn på arbeidsplassen – å planlegge og tilpasse både det fysiske miljøet og selve arbeidet etter mennesket.Vil du sitte og trene samtidig?
Ta hensyn til individuelle forskjeller
En ergonomisk arbeidsplass er tilpasset menneskene som jobber der, ikke omvendt. Aller best trives vi når arbeidsforholdene stemmer overens med våre individuelle fysiske og psykiske forutsetninger. Derfor er det viktig å ta hensyn til individuelle forskjeller, for eksempel i fysisk styrke og størrelse eller kapasitet til å innhente informasjon. Ut fra disse forskjellene kan man utforme og organisere arbeidsoppgaver, verktøy og arbeidsplassen på en mer ergonomisk måte.Kognitiv ergonomi
Kognitiv ergonomi kalles også informasjonsergonomi og omhandler samspillet mellom mennesker og teknologi. Teknologien som brukes på arbeidsplassen må tilpasses menneskers evne til å se, høre, forstå, huske og ta beslutninger. Et datasystem som ikke passer hjernens måte å ta inn informasjon på gjør arbeidet vanskeligere og utmattende. Arbeidsplassen må ikke bare tilpasses kroppen, men også hjernen.
Belastningsergonomi
Belastningsergonomi er læren om hvordan belastninger på jobb påvirker kroppens bevegelsesorganer. Bevegelse og belastning er bra for menneskekroppen. Det er når løft utføres feil eller hvis det som skal løftes er for tungt i forhold til muskelstyrken at det oppstår problemer. For å unngå belastningsskader ved løft trengs opplæring i løfteteknikker samt hjelpemidler som løftebord og ministabler.
Gjentagende bevegelser, for mye stillesitting og feil arbeidsstillinger kan også gi belastningsskader. Det kan være nødvendig å gjøre tilpasninger av arbeidsplassen for å passe både oppgavene og de som utfører dem. Justerbare kontorstoler, hev- og senkbare skrivebord med ergonomisk tilbehør og arbeidsplassmatter kan gjøre mye for å forbedre helsen og trivselen til ansatte.
Fordelene med hev- og senkbare skrivebord
Håndintensivt arbeid
Med begrepet håndintensivt arbeid menes arbeid som utføres med vedvarende håndleddsbevegelser i kombinasjon med kraft. Dersom dine arbeidsoppgaver består av slike bevegelser store deler av arbeidsdagen, kan det gi belastningsproblemer i hånd, arm og i nakke og skuldre. Eksempler på arbeid som kan inneholde håndkrevende bevegelser er kjøkkenjobber, husstell, postsortering, montering og pleiearbeid.
Lydergonomi
Støy er enhver lyd som er uønsket og som forstyrrer arbeidsmiljøet. Det kan være alt fra høye lyder fra maskiner til bakgrunnsstøy fra et vifteanlegg på kontoret. Støy trenger ikke nå et høyt lydnivå for å være skadelig, men ved ca 85 dB er det fare for hørselsskader.
Støy og dårlig lydakustikk kan også føre til stressrelaterte problemer. For yrkesgrupper som trenger å snakke mye, kan dårlig lydmiljø føre til stemmeproblemer da de må heve stemmen unødvendig for å bli hørt. Lydabsorbenter, bordskjermer og lyddempende skjermvegger demper forstyrrende lyder og bidrar til et bedre arbeidsmiljø. God ergonomi er et viktig aspekt ved utforming av en sunn arbeidsplass.
Lysergonomi
Når belysningen på arbeidsplassen ikke er optimal, er det fare for hodepine og problemer med øynene. I tillegg kan det føre til ubehagelige arbeidsstillinger og spenninger i musklene når du ikke kan se arbeidet ditt ordentlig eller risikerer å bli blendet. Sjekk belysningen på arbeidsplassen slik at alle kan føle seg og jobbe bedre. I artikkelen vår Forebygg trøtthet med riktig belysning på arbeidsplassen finner du flere tips for god belysning.
Viktigheten av bevegelse
De fleste er nok klar over at det ikke er bra for helsa å sitte for mye. Blant annet øker risikoen for rygg- og nakkeproblemer, oksygeneringen avtar og enkelte sykdommer rammer oftere de som beveger seg sjeldnere enn de som er mer aktive. Ifølge Folkehelseinstituttet bidrar fysisk aktivitet til økt fysisk og psykisk helse, bedre læring og bedre konsentrasjon og søvnkvalitet. Husk å ta en pause og tøye ut sammen!
Hvilken type skrivebord passer for deg?
Oppsummering
Artikkelen forklarer hva begrepet ergonomi betyr. I tillegg til kunnskap om riktige arbeidsstillinger og bruk av ulike ergonomiske hjelpemidler, handler det om å planlegge og tilpasse både arbeidsmiljø og arbeidsmåter til individuelle forhold. God ergonomi krever et helhetssyn som inkluderer belastningsergonomi, lydergonomi, lysergonomi, kognitiv ergonomi, risiko ved repeterende arbeid, viktigheten av regelmessig og variert bevegelse.
ERGONOMISKE MØBLER
FAQ
Få nyheter og inspirasjon rett i innboksen
Abonner på nyhetsbrevet og motta tilbud og tips om hvordan du kan forbedre arbeidsmiljøet for deg og dine ansatte. Det er helt gratis, og du kan enkelt melde deg av når som helst.*Når du abonnerer på nyhetsbrevet vårt, samtykker du til vår personvernpolicy.