Situasjonsbestemt ledelse
Som et familieeid selskap, til stede i 21 markeder, jobber vi hele tiden med egen lederutvikling. Vi har også jobbet med ulike gründere og bedriftsledere i mer enn 45 år. La oss hjelpe deg med arbeidsplassinnredning – og bidra til din kunnskap om ledelse, som for eksempel situasjonsbestemt ledelse.
Hva er situasjonsbestemt ledelse?
Denne lederskapsmodellen fokuserer på individet i stedet for på en hel avdeling eller organisasjon. Lederen må tilpasse sin atferd til hver enkelt ansatt, eller «følgere» som er et begrep som også brukes. De ansatte vurderes etter grad av kompetanse og engasjement. Ut fra den vurderingen velger lederen hvilken behandling som er mest hensiktsmessig. Målet er at hver enkelt medarbeider skal gis forutsetninger for å utvikle seg og nå sitt fulle potensial.
De fire utviklingsnivåene innen situasjonsbestemt ledelse
For å hjelpe lederen med å tolke behovene til de ansatte finnes det en modell som bygger på ulike kombinasjoner av varierende ferdigheter og engasjement. En nyansatt kan for eksempel være drevet av høy motivasjon, men mangle arbeidserfaring, mens en som har vært ansatt lenge kan være skuffet over arbeidssituasjonen sin og mangle motivasjon til å utvikle seg og bli flinkere til å utføre oppgavene sine. Disse to personene trenger ulike typer lederstiler for å komme nærmere målet om å bli selvgående og svært motiverte på jobb.
Med støtte fra modellen under kan lederen følge utviklingen til hver enkelt medarbeider og tilpasse ledelsen når situasjonen endrer seg.
- U1 – Lav komeptanse og høyt engasjement. Denne personen er entusiastisk til arbeidet sitt, men har liten eller ingen erfaring.
- U2 – Lav eller noe kompetanse og lavt engasjement. Den skuffede og passive medarbeideren som mangler motivasjon.
- U3 – Moderat til høy kompetanse og varierende engasjement. God i jobben, men usikker på evnen.
- U4 – Høy kompetanse og høyt engasjement. Den selvstendige og resultatorienterte medarbeideren som også er selvgående.
Lederstiler innen situasjonsbestemt ledelse
Lederstiler handler blant annet om hvordan leder velger å fordele arbeidsoppgaver og hvordan kommunikasjon mellom ledere og medarbeidere foregår. Lederens grad av tilgjengelighet og type arbeidsforhold som skapes er en del av lederstilen. De to grunnleggende atferdene er instruktiv atferd og støttende atferd.
Modellen for situasjonsbestemte lederstiler viser hvor mye instruksjon og støtte som må gis i ulike situasjoner.
- S1 – Instruktiv lederstil. Veldig instruerende og lite støttende oppførsel. Lederen forklarer hvordan oppgavene skal utføres.
- S2 – Veiledende lederstil. Veldig instruerende og meget støttende oppførsel. Lederen forklarer hvorfor og motiverer den ansatte.
- S3 – Støttende lederstil. Lite instruerende og veldig støttende oppførsel. Ledere og ansatte tar felles beslutninger. Lederen inspirerer og motiverer.
- S4 – Delegerende lederstil. Lite instruerende og lite støttende oppførsel. Den ansatte har høy grad av selvbestemmelse og stiller med nødvendige ressurser.
Les om hvordan du best kan motta og gi konstruktiv kritikk
Match utviklingsnivå og lederstil
Ved først å vurdere hvilket av de fire utviklingsnivåene som best beskriver den ansattes situasjon, kan lederen velge lederstilen med tilsvarende tall. For utviklingsnivå 1 (U1) passer situasjonsbestemt lederstil 1 (S1) og så videre. Hvis for eksempel en nyansatt medarbeider har lav kompetanse, men høyt engasjement, er han på U1. I så fall trengs en instruerende lederstil, det vil si S1.
Fordeler og ulemper
Som med alle ledelsesteorier er det både positive og negative syn på situasjonsbestemt ledelse. Det passer ikke for alle ledere eller på alle arbeidsplasser.
Ulemper
- Denne modellen stiller høye krav til lederen, som må være svært fleksibel og kunne tolke hver enkelt ansatts situasjon riktig.
- Modellen fokuserer utelukkende på individer, mens det i virkeligheten kan kreves evne til å lede en gruppe fremfor enkeltmennesker.
- Noen hevder til og med at teorien er utdatert og ikke fungerer i en moderne organisasjon.
Fordeler
- Mange mener tankegangen om å tilpasse ledelsen til den ansattes situasjon er et godt utgangspunkt for en leder.
- Modellen spesifiserer hvordan en leder skal oppføre seg i vanlige situasjoner.
- Når situasjonen tilsier det, er det klart for lederen å tre inn i en styrende rolle og samtidig gi den enkelte medarbeider selvbestemmelse når alt fungerer som det skal.
Her kan du lese mer om ledelse
Sammendrag
Situasjonsbestemt ledelse er en lederskapsmodell utviklet på 60-tallet av Paul Hersey og Ken Blanchard. Modellen er bygget opp rundt en evaluering av medarbeiderens utviklingsnivå og leders tilpasning til tilsvarende lederstil. Målet er at den ansatte skal utvikle sitt engasjement og sin motivasjon og kompetanse.