6 helsefaktorer som gjør at vi har det bra på jobben
Hva er egentlig en fysisk helsefaktor?
Kort oppsummert er fysiske helsefaktorer de positive faktorer som gjør at vi føler oss bra fysisk. Det kan være en ergonomisk stol, god belysning eller muligheten for å få arbeidstilpasninger etter behov. Helsefaktorer gjør at vi føler oss bra og kan prestere når vi jobber. En aktiv bruk av helsefaktorer i planleggingen av arbeidsplassen øker sjansen for å skape et godt arbeidsmiljø og redusere sykefraværet blant ansatte.1. Varierende arbeidsstillinger
Kroppen er laget for å være i bevegelse, og det å bytte sittestilling er nøkkelen til en bedre arbeidsliv. Når vi beveger oss øker blodsirkulasjonen, noe som forbedrer tankeprosessen og gjør oss mer fokusert. Derfor er det viktig å ha en arbeidsplass hvor man kan både stå og sitte – og sitte på ulike måter. Dette er også viktig når deler av arbeidshverdagen foregår på hjemmekontor, som for eksempel i hybridarbeid.
Husk å jobbe sentrert ved å bruke ståmatter, dokumentholder osv. for å jobbe avslappet. Ikke glem å ta mikropauser – bare for å puste og slippe spenninger i nakke og skuldre.
TIPS! Hev- og senkbare skrivebord
Å bytte mellom å sitte og stå når man arbeider er perfekt for å aktivere kroppen under en dag på kontoret – og det blir lettere med et hev- og senkbart skrivebord. Bordet finnes i flere farger, former og design, men alle har en ting til felles: Det er en investering i velvære.
Skrivebordet som gjør det enkelt å variere arbeidsstilling
2. Et behagelig lydmiljø
Få ting påvirker arbeidet så negativt som forstyrrende lyder. Og det er ikke bare arbeidet det går utover, spenninger i nakke og skuldre samt hodepine er også følger for å holde fokus i slike omgivelser. Løsningen er innredning med myke materialer som skjermer, tepper og lydabsorbenter i tak og vegger – alt for å blokkere og absorbere lyden i rommet.
Et tips er "stillerom" for å fokukusere på arbeidet og "praterom" for telefonsamtaler og videomøter – alt for å ikke forstyrre dine kolleger.
3. Riktig lysforhold
Riktig lys er en forutsetning for velvære og hjelper oss både til å se og jobbe bedre. Plasser skrivebordet slik at du utnytter dagslyset, uten å få refleksjoner i skjermene. Tenk på at takbelysningen skal være jevn og komme rett foran kroppen for å unngå skygger. Kombiner med skrivebordsbelysning, med mulighet for justering av lysstyrke.
Har dere riktig lys i lokalet? En «kapstest» kan gi deg en indikasjon. Hold hendene ovenfor øynene. Om lyset kjennes ubehagelig med "kapsen" på – bør belysningen endres. Tips: Gå en tur i lunsjen, en gylden mulighet for å få energi fra dagslyset.
4. Møbler for sosialt samvær
Vi mennesker er sosiale vesner, som har det bra når vi er sammen. De positive følelsene kan vi enkelt forsterke ved å ha innbydende miljøer hvor vi snakker, spiser og kobler av sammen. Ved å gjøre loungen og kantinen til mobilfrie soner, ettersom dette gjør oss mer åpne for omgivelsene. Et tips er å bygge opp samholdet blant kollegene ved for eksempel bordtennis eller lignende.
Husk at «digital lunsj» er viktig for at kollegene som jobber hjemmefra skal kjenne på samholdet.
TIPS! En sofa som passer til alt
En bekvem sitteplass for besøkende, en alternativ arbeidsplass eller det innbydende samlingspunktet under småpausene? Sofaen kan dekke mange funksjoner på kontoret og finnes i ulike fasonger. Hvilken trenger du?
Her finner du sofaer for entréen, kontorlandskapet og lougen
5. Din egen arbeidskrok
Alle trives ikke i et åpent kontorlandskap. Det betyr at noen mennesker er ubekvemme og kan få utfordringer med å prestere på topp i slike miljøer – derfor trenger vi alternativer. Det beste er om hver arbeidsplass tilpasses etter individets behov, både når det kommer til å ha ryggen fri eller et mer lukket miljø – som enkelt kan løses ved hjelp av skjermer, oppbevaring og arbeidsplassens plassering i rommet.
Et annet tips for å få jobbe uforstyrret er å booke møter med seg selv, en tid hvor man kan ha fult fokus på dine egne arbeidsoppgaver.
6. Mer orden, mindre stress
Noen forstyrres ikke av rot, men for andre kan rotete skrivebord med papirhauger og kaffekopper forårsake både stress og minimere trivsel. Derfor er det er det en fordel om det er enkelt å holde orden på kontoret. Dette fikes enkelt ved å ha rikelig med oppbevaringsskap, kabelkurver og klare rutiner for kildesortering, både av matavfall og emballasje i lunsjrommet og av papir og toner i rekvisitarommet.
Det kan være lurt å ha en regel om at at alle rydder etter seg selv i alle fellesrom. For fellesskapet.