Hvordan skape et aktivt klasserom
Bra for både kropp og sjel
Idéene bak det aktive klasserommet bygger på kjente funn. At hjernen påvirkes av fysisk aktivitet og at bevegelse og læring hører sammen er allmennkunnskap, det er lettere å holde konsentrasjonen oppe når man kan variere sittestilling. Samtidig forbedres også balansen og blodsirkulasjonen når man bytter mellom sittende og stående arbeidsstilling. Et aktivt klasserom gir altså fordeler for både kropp og sjel.
Bord som gir variasjon
Hev- og senkbare elevbord åpner opp for store muligheter for elevene. De kan selv bestemme når de skal variere mellom sittende og stående, eller kanskje halvveis oppreist ved hjelp av en krakk. Dette reduserer belastningen og fokuset holdes på arbeidet. Et annet alternativ er å kombinere lave skrivebord med høye bord, som passer bra til gruppearbeid.
Ulike stoler for variasjon
En sittende stilling er ikke dårlig i seg selv, men variasjon er viktig. Alle har sin egen stil, og da er det godt med stoler som kan brukes på flere måter. Balansestol og sadelstol gir deg oppreist posisjon, og med justerbar høyde for ekstra variasjon. På slike stoler, så vel som på en balanseball, blir kroppen automatisk tvunget til å aktivere rygg- og magemuskulatur. Brukeren får en bedre kroppsholdning uten å være bevisst over innsatsen. Perfekt!
Få utløp for energien
Fysisk aktivitet fremmer læring, og mange elever synes det er vanskelig å sitte stille over tid. Med en kontorsykkel og/eller en pedaltrener kan elever med ekstra energi holde fokus på læring og samtidig bidra til mer ro i klasserommet. Begge disse produktene kan enkelt flyttes mellom elevene. En bordsykkel er en alt-i-ett-løsning, mens en pedaltrener kan brukes sammen med den vanlige elevstolen. Kontorsykkelen kommer i to størrelse, hvor lav versjon er for personer som er 140–160 cm høye.
TIPS! En ekstra utfordring
Skap et aktivitetsbasert læringsmiljø på skolen! Med en kontorsykkel kan elevene få utbytte av de positive effektene ved fysisk aktivitet – samtidig som de lærer. Å sykle øker blodsirkulasjonen og oksygenopptaket, som igjen gir mer energi og bedre fokus.
Her finner du kontorsykkelen
Whiteboard og glasstavler
Å stå oppreist er bra for våre samarbeidsferdigheter, og passer derfor bra ved gruppearbeid. Resultatene av gruppeoppgaven kan samles på en stor whiteboardtavle. I tillegg til å presentere egne tanker, er det også enkelt å hente inspirasjon og lære av hverandre. Samtidig er det lett for læreren å overvåke fremgangen og se hvilke elever som trenger hjelp.
Husk nok lyddemping
Når aktiviteten i klasserommet øker gjør som oftest lydnivået det samme. Tak- og veggmonterte lydabsorbenter er alltid en god investering. Stofftrukket sofa, skjermvegger, og tykke gardiner demper lyden i rommet. Noe så enkelt som lyddempende knotter på møblene gjør en stor forskjell på støynivået. Et gulvteppe fungerer også utmerket som lydabosorbent, samtidig som elevene kan jobbe liggende. Dette høres kanskje ikke veldig aktivt ut, men det gir rom for variasjon. En dekorativ hjørnestein i et aktivt klasserom!
Fire raske tips:
- Velg gjerne elevbord, skjermvegger og tavler på låsbare hjul. Dette gjør det enklere å omorganisere møblene slik at rommet kan brukes på forskjellige måter – en aktivitet i seg selv.
- Forskning viser at å stå oppreist gjør oss mer aktive og samarbeider bedre. Organiser gruppearbeid rundt et høyt bord og/eller foran en tavle.
- En tidtaker er et pedagogisk hjelpemiddel som enkelt viser hvor mye undervisningstid som er igjen. Et effektivt virkemiddel for å holde på konsentrasjonen til elevene med mindre tålmodighet.
- Gi studentene mulighet til arbeidsro ved å oppbevare telefoner i et låsbart mobilhotell i timene.
Variasjon og bevegelse er to nøkkelord når vi tenker på et aktivt klasserom. Ikke nøl med å kontakte oss for råd og hjelp.