Det aktive klasserommet – om Vammarskolan, Valdemarsvik
Pulstrening forbedrer skoleresultatene
«Pulsprosjektet» ble startet på initiativ fra fire lærere som ville optimalisere elevenes læring basert på kjente funn om hvordan hjernen påvirkes av fysisk aktivitet. Forsøket gikk over tre skoleår, og det var bare én klasse på skolen hvor samtlige elever fikk godkjent i alle fag. Det var den utvalgte klassen som hadde ekstra pulstrening tre dager i uken, i tillegg til de to dagene hvor idrett og helse stod på timeplanen. Resultatet snakket for seg selv – og når Vammarskolen gjennomførte en full pulsprofil for hele skolen, økte det generelle snittet over flere år.
Hvordan tar vi fordelene med inn i klasserommet?
Når pulstreningen har blitt en vane, spurte lærerne seg selv om hvordan disse erfaringene kunne bidra til å maksimere læringen også i klasserommet? At svaret skulle handle om læring i bevegelse var klart fra start.
– Vi lærer fra føttene og opp, sier Mats Nahlbom, en av initiativtakerne. Bevegelse og læring hører sammen, det er grunnpilarene for undervisning i det aktive klasserommet.
Når det var på tide å videreutvikle konseptet ble vi AJ Produkter kontaktet og spurt om vi kunne bidra til innredningsløsningen. Vi sa JA, tenkte og kom tilbake med et forslag som samsvarte med den nyskapte metodens behov.
Innredning som samsvarer med metoden
Elevene jobber i grupper på to eller tre og lærer ved å dele – og utfordre – hverandres kunnskaper. Derfor er det aktive klasserommet innredet med trekantede bord med lyddempende egenskaper som er perfekte til å sette sammen (de er også lette å ta fra hverandre ved raskt endrede behov).
Å stå oppreist å jobbe aktiverer kroppen og bidrar til læring – samtidig som læreren får bedre oversikt over rommet. Derfor har glasstavlene langs veggene en viktig rolle under undervisningen.
Muligheten til å variere arbeidsstilling gjør det lettere å holde fokus på temaet. Derfor er elevstolene ergonomisk utformet, noe som gjør at man kan sitte både fremover og bakover på stolen. Dermed er det enkelt å variere sittestilling. Utover dette finnes det flere hev- og senkbare småbord med tilhørende balansestoler og sofa (for spesielle tilfeller).
Oppsummert: De fleksible skolemøblene gjør det lettere for elevene å variere arbeidsstilling, noe som hjelper dem med å holde konsentrasjonen oppe. Det er også lett å ommøblere rommet etter behov.
Det aktive klasserommet i fire punkter
- Samarbeidende læring innebærer at elevene lærer gjennom å samarbeide og hjelpe hverandre
- Ettersom læringen påvirkes av fysisk bevegelse, utføres mye store deler stående eller gående
- Fokus på oppgaven blir enklere når elevene kan variere sin arbeidsstilling og bevege seg i rommet. I tillegg er «brain breaks», korte pauser, godt for å lufte hjernen og samtidig gi ny energi.
- Når elevene bruker veggenes skrivetavler blir det lettere for læreren å se hvem som trenger hjelp
Oppfølgeren er allerede planlagt
Etter å ha prøvd dette i noen år kan vi konstantere med at det aktive klasserommet er veldig populært. Elevene liker bevegelsesfriheten og muligheten til å bytte arbeidsstilling og -plass. Lærerne setter pris på forbedret oversikt og ser fordeler med å kunne hjelpe flere elever samtidig, da de ofte arbeider i grupper fremfor individuelt.
– Voksne har hev- og senkbare arbeidsmøbler for å kunne prestere på ropp. Med det aktive klasserommet vil vi gi skoleelevene like gode forutsetninger, sier Daniel Hermansson.
Det aktive klasserommet er fagnøytralt, men til nå har det kun blitt brukt til språkundervisning og matematikk. Flere fag vil komme: Målet er å ha yttligere et aktivt klasserom klart til høsten 2022.
Pulsprosjektet – slik fungerer det i praksis
Vammarskolens høyskoleelever har pulstrening tre dager i uken (utover gymtimene). For å få full effekt av treningen skal elevene ligge på minst 70 % av makspuls under 20 minutter. Treningen gjøres på valgfri måte: ballsport i gruppe eller individuelt ved hjelp av romaskin, spinning, tredemølle, etc. At treningen gir effekt på skoleresultatene, merkes blant annet på at elevene sover og spiser bedre samt er mer aktive på fritiden.
Prosjektet ble startet av Mats Nahlbom, Daniel Hermansson, Daniel Kristoffersson og Mike Andersson etter de hørte en hjerneforsker forelese om læring og sammenhengen mellom økt fysisk aktivitet og bedre skoleresultater. Kvartetten er blant annet inspirert av Harvardprofessor John Rateys bok «S.P.A.R.K» og av praktiske skoleeksempler fra Napeville Central High i Chicago. De deler gjerne sine erfaringer – kontakt daniel.hermansson@valdemorsvik.se for mer informasjon. .
Noen forslag til aktiv innredning
Få nyheter og inspirasjon rett i innboksen
Abonner på nyhetsbrevet og motta tilbud og tips om hvordan du kan forbedre arbeidsmiljøet for deg og dine ansatte. Det er helt gratis, og du kan enkelt melde deg av når som helst.*Når du abonnerer på nyhetsbrevet vårt, samtykker du til vår personvernpolicy.