E-handelen øker – er lageret klart?
Det er på tide å tenke nytt
Før i tiden ble en pall med et antall varer lastet opp en gang i uken og sendt ut til butikken. Sånn, da var det i orden! Nå bestilles samme varer av sluttbrukeren direkte, noe som innebærer at de plukkes og emballeres én etter én, alle dager, for deretter å sendes til et ukjent antall adresser – med en betydelig økt arbeidsinnsats som en direkte følge.
Til tross for ulike arbeidsmåter med det tradisjonelle kjøpsmønsteret og netthandelen, benytter mange bedrifter fortsatt samme lagerløsninger. Da er det ikke rart om det blir trangt om plassen og det oppstår flaskehalser. Det er heldigvis mulig å tilpasse seg til de nye forholdene relativt raskt gjennom målrettet innsats på områdene organisasjon, utstyr og bemanning.
Har dere organisert lageret på riktig måte?
Ulike typer gods krever ulike lagerflater og hjelpemidler. Det er derfor lurt å dele inn lageret og skille mellom plukking og pallehåndtering. Dermed kan medarbeidere med ulike oppgaver jobbe effektivt uten å være i veien for hverandre. I tillegg får dere en mer logisk plassering av godset som forenkler den manuelle plukkejobben. Les gjerne våre tips om lagerlogistikk.
Er utstyret på plass?
Samtidig som de manuelle oppgavene blir flere, øker også behovet for praktiske hjelpemidler. Bruk jekketraller, rullecontainere og vogner for å forenkle manuell transport. Vi anbefaler plukkvogner, de gjør det også enkelt å komme til gods i høyden og organisere plukkingen. Et velutstyrt pakkebord effektiviserer emballeringsarbeidet da alt pakkemateriell er tilgjengelig på behagelig og ergonomisk avstand. Husk å dimensjonere antall vogner og bord riktig slik at personalet ikke må vente i kø for å kunne utføre jobben sin – en unødvendig tidstyv.
Å tilpasse oppbevaringen til sortimentet er også viktig. Tydelig merkede hyller i passende arbeidshøyde, smådelsbokser til de minste delene og kjemikalieskap dersom dere håndterer farlig gods, bidrar til et effektivt og trygt arbeidsmiljø. En annen viktig ting er miljøstasjoner – har dere flere slike i nærhet til arbeidssonene kan avfall raskt legges til gjenvinning og dere unngår unødvendige stopp i transportgangene som følge av avfall på avveie.
Er dere riktig bemannet?
Når er e-handelen størst? Svar: På kveld og helg. Det innebærer at de ansatte på et netthandelslager har mest å gjøre på formiddagen og at mandag gjerne er den mest hektiske dagen. Salget under dager som Singles Day, Black Week og ikke minst julehandelen stiller helt andre krav enn en vanlig tirsdag i eksempelvis mars. Derfor er spørsmålet: Hvordan håndterer dere disse til tider ekstreme variasjonene i arbeidsmengden på deres lager?
Uansett om dere satser på egne ressurser eller leier inn personale, trenger dere en gjennomtenkt plan for hvordan bemanningen skal håndteres, både i topper og bunner. Alternativet eksisterer ikke – service er alfa og omega i e-handelen.
Lageret må alltid levere
Kan vi ikke kjøre på gamle spor, det har jo fungert tidligere? Nei, hele prosessen – fra ordre til leveranse – må fungere for at kundene skal bli fornøyde. Det kan sammenlignes med en restaurantopplevelse. Det hjelper ikke at mottakelsen og bestillingen holder verdensklasse dersom du må vente en evighet før maten kommer på bordet. Da kommer du ikke tilbake. Det samme gjelder for e-handelen: Selv om nettsiden er bra og et kjøp går som smurt, må leveransen også motsvare forventingene dersom kjøp skal gjenta seg. Så enkelt er det.
Få nyheter og inspirasjon rett i innboksen
Abonner på nyhetsbrevet og motta tilbud og tips om hvordan du kan forbedre arbeidsmiljøet for deg og dine ansatte. Det er helt gratis, og du kan enkelt melde deg av når som helst.*Når du abonnerer på nyhetsbrevet vårt, samtykker du til vår personvernpolicy.