Skolemøbler som utgjør en forskjell – her bygges et velferdssamfunn i mikroformat
Startskuddet gikk i 2001 da kvinnene i landsbyen slo fast at de trengte en barnehage. Nå drøyt 20 år senere har Nakamtenga også helsestasjon, tannlegekontor, gårder, flere virksomheter, og ikke minst landsbyens stolthet: en skole med 450 elever fra barnehage og deretter barne-, ungdoms- og videregående skole.
– Ord kan ikke uttrykke hvor viktig skolen er. At barna har et godt grunnlag å stå på gjør at vi tror på en bedre fremtid, sier Pauline Conde.
I dag er hun lokal driftsleder for kompetansenettverket Yennenga Progress. I 2001 begynte hun som barnehagelærer på den aller første aktiviteten i landsbyen.
Den yngre generasjonen er ansvarlig for endringen
I 2006 begynte byggingen av barneskolen og har siden det vokst seg større og større.
– Vi oppfordrer barna til å være nysgjerrige. Men av lærere i offentlige skoler ble barna våre oppfattet som høylytte, fordi de stilte spørsmål. For at barna våre ikke skulle slutte å utvikle seg, trengte vi en egen skole som var basert på pedagogikken vi brukte i barnehagen med kreativitet og nysgjerrighet.
Med årene har det også blitt bygget et helsesenter. Senteret og skolen samarbeider tett for å holde elevene friske. Under malariasesongen tar barna skyttelbussen dit, sier Pauline Conde.
– Uten skolen hadde ikke resten av landsbyen utviklet seg på måten den har gjort. Skolen er grobunnen i landsbyen, og det er den yngre generasjonen som står for endringen.
Egen styrke bygger landsbyen
En samfunnsendring som har skjedd gjennom årene er at foreldre i landsbyen verdsetter utdanning mer. En annen er at fordelingen mellom kjønnene er blitt jevnere. Da den første barnehagen åpnet, var det flest gutter der.
– Mange av foreldrene fikk ikke gå på skolen selv da de var små. Men i dag er det så tydelig hvordan barna utvikler seg at vi har en kø med barn som vil begynne, sier Pauline Conde.
Stina Berge, som er generalsekretær i Yennenga Progress, ser på skolen som navet i et arbeid som omfatter hele landsbyen, men som også går langt utenfor sine grenser. Målet er å skape bærekraftige lokalsamfunn med sterk forankring i lokalt entreprenørskap.
– Vi ser på alle sytten av FNs globale mål for utvikling og løser dem på lokalt nivå. Det handler ikke bare om utdanning, men også om ting som å sikre tilgang til rent vann og energi, samt skape infrastruktur og arbeidsplasser, og ikke minst organisering og ledelse som skal sikre langsiktig bærekraft, sier hun.
Lunsjen legger grunnlaget
På skolen er dagene lange og fylt med undervisning, lekser og aktiviteter. For Bernadette Pafadnam Pacmogda, som er rektor, starter jobben klokken syv om morgenen med at hun hjelper lærerne med å planlegge timene – som varer til fem om ettermiddagen.
– Men det å være sammen med barna er morsomst og gir mest energi. Da ser man at målene man har satt seg faktisk gir resultater, sier hun.
Et fokusområde er å gi barna en god og næringsrik lunsj hver dag.
Hjemme snakker de fleste moore-språket. Men i Burkina Faso er skolespråket fransk.
– Vi følger selvfølgelig den lokale læreplanen. Men vi har latt oss inspirere av den svenske pedagogikken. Nysgjerrighet og kreativitet står i fokus. Slik ser det ikke ut i de tradisjonelle skolene etter en fransk hierarkisk modell.
Fra Norden til Nakamtenga
En annen tilknytning til Sverige er møblene på skolen. Alle klasserom har benker, stoler og blikkskap fra oss i AJ Produkter, som har samarbeidet med Yennenga Progress siden 2012.
– Det er enkelt å donere penger. Men vi ønsker å kunne følge opp og vite at innsatsen vår gjør en forskjell. Dette er også en vinn-vinn-situasjon fordi Yennenga Progress har et godt nettverk som vi har blitt hjulpet fra på ulike måter, sier Fredrik Hentz, som er personen i AJ Produkter som har ledet prosjektet i Nakamtenga.
I et land som Burkina Faso, som har svært begrenset industri og ikke-eksisterende skog, er det vanskelig å finne og produsere gode og ergonomiske møbler på stedet. Når du velger funksjonelle møbler, må du også forholde deg til det konstant feiende teppet av rødt støv, samt det faktum at luftfuktigheten er ekstrem om sommeren, og ekstremt lav om vinteren.
Samtidig er det ingen enkel sak å sende møbler fra Norden til Vest-Afrika. Det tar 2-3 måneder før leveringen kommer. Og det er dyrt.
– Møblene vi sender ned skal ha en eller annen form for stålben slik at det kommer opp fra gulvet. Er de av tre, kommer termittene og begynner å spise, sier Fredrik Hentz.
Rektor, Bernadette Pafadnam Pacmogda, mener at standarden på klasserommet hennes slett ikke er sammenlignbar med standarden på de fleste andre skoler:
– Barna sitter komfortabelt og trygt. På andre skoler har elever dårlig plass og det går ut over konsentrasjonen. Hos oss har barna hver sin benk og hver sin skuffe og kan holde orden på tingene sine. De er veldig glade og stolte over å ha sin egen plass, for de fleste bor trangt hjemme, sier hun.
Barn og unge i fokus – les mer om vårt arbeid innen sosialt engasjement!
Dette er Nakamtenga
Landsbyen har 1500 innbyggere og det svensk-stiftede kompetansenettverket Yennenga Progress har 80 ansatte innen helsevesen, barnehage, skole, landbruk og gjennom fem bedrifter innen sveising, tømrer, bygg og tekstiler, samt restaurant- og konferansedrift for opplæring og seminarer. Nye prosjekter er basert på behovsanalyser for landsbyen. Det er ikke bare rettet mot innbyggerne i landsbyen – deltakelse er åpen for alle.
På skolen får 450 barn undervisning i barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående skole. Siden 2012 har AJ Produkter samarbeidet med Yennenga Progress for å møblere alle skolens klasserom med svenske møbler og ved å betale rektors lønn. Målet er å bidra til sosial bærekraft på en produktrelatert måte.