Gründeren startet i kjelleren hos foreldrene. Nå er de 800 ansatte i 19 land.

Gründeren startet i kjelleren hos foreldrene. Nå er de 800 ansatte i 19 land.

I 1975 etablerte Anders Johansson AJ Produkter i kjellerstuen til foreldrene. På 43 år har virksomheten blitt en internasjonal suksess.

Historien om AJ Produkter begynner på midten av 70-tallet da den unge gründeren startet selskapet i foreldrenes kjeller i Hyltebruk i Sverige. Svensken hadde da jobbet som selger innen materialhåndtering og fått verdifull innsikt i en bransje hvor han så flere muligheter, deriblant andre måter å levere produktene på.

- Tanken med postordresalg var ganske enkelt at det tok for lang tid å besøke alle kundene sammenlignet med å sende ut katalog, sier gründer og VD, Anders Johansson.

 

Det i dag bransjeledende selskapet startet i det små i en kjellerstue i 1975. Gründer Anders Johansson satset stort på kataloger og postordresalg og utvidet snart virksomheten til Norge.
STARTET HJEMME: Det i dag bransjeledende selskapet startet i det små i en kjellerstue i 1975. Gründer Anders Johansson satset stort på kataloger og postordresalg og utvidet snart virksomheten til Norge.

 

Spilte på kjendiser og humor

AJ-katalogen ble til for å nå ut til flere enn man kunne med bare kundebesøk. Produktutvalget som ble tilbudt i 1975 var begrenset til materialhåndteringsprodukter, og Johansson funderte på hvordan selskapet kunne skille seg ut blant resten av konkurrentene.

- Det var da tanken om bruk av kjendiser ble født, og den første kjendisen i katalogen ble den kjente svenske komikeren Sten-Åke Cederhök, sier gründeren om hvordan han valgte å bruke humor for å skape oppmerksomhet.

 

KATALOGEN: Den første kjendisen som ble brukt i katalogen til AJ Produkter var den kjente svenske komikeren Sten-Åke Cederhök.

 

Johansson forteller at også sponsing av idrett, særlig ishockey og håndball, har spilt en stor rolle for synligheten til selskapet. Han så tidlig fordelen med å ha navnet deres på TV under store idrettsarrangementer samtidig som katalogene gikk ut til kundene.

- Vi startet med lagerinnredning og materialhåndtering, men allerede på starten av 80-tallet begynte kontormøblene å komme inn i katalogen vår.

Siden da har de tre produktgruppene vokst til å bli en suksess.

- I 1981 flyttet vi inn i de første nybygde lokalene i Hyltebruk med et totalareal på 1400 kvm. Det høres kanskje ikke så mye ut, men den gangen var det veldig stort for oss, sier Johansson.

 

Utvidet selskapet til Norge

Allerede i 1982, syv år etter oppstarten, ble AJ Produkter etablert i Norge. I dag har avdelingen på Kløfta totalt 20 ansatte og et showroom på rundt 1000 kvadratmeter.

- Ekspansjonen utenfor Sverige startet med eksport til Norge i 1982. Det var vårt første eksportland og bidro til en stor framgang for selskapet, sier Johansson.

Siden da har selskapet vokst og er nå representert i 19 land med mer enn 20 datterselskaper, to fabrikker og over 800 ansatte.

- AJ Produkter har gått fra å være et katalogselskap med ordrekontor til i dag å også kunne være en profesjonell partner i større innredningsprosjekter, sier markedssjef Linn Karina Ulbo, som har jobbet i AJ Produkter på Kløfta de siste ti årene.

 

Produserer produktene selv


På 90-tallet startet AJ Produkter egen produksjon av metallvarer i Slovakia, og Johansson lærte seg slovakisk for å kunne kommunisere med alle på fabrikken.

- I 1993 investerte vi for første gang i produksjonsdelen. Vi begynte da å jobbe med en fabrikk innen industrimetall i Slovakia, som ble til et datterselskap med navn Metal Design i 1999.

Etterhvert som selskapet vokste ble det også etablert en egen møbelfabrikk i Polen. I dag gir AJs egne møbelfabrikker i Polen og Slovakia selskapet verdifull kontroll over hele produksjonskjeden - fra å ha et klart overblikk over alle råmaterialer i innledningsfasen til å vite nøyaktig hvilken lakk og maling som brukes på produktene i sluttfasen.

I 2012 flyttet AJ Produkter fra Hyltebruk til nye og spesialbygde lokaler i Halmstad. Den 33.000 m2 store bygningen huser konsernets hovedkontor, lager og et toetasjers showroom.

 

SVERIGE: Hovedkontoret til AJ Produkter i Halmstad, Sverige.


- Ekspansjonen fortsatte og vi vokste etterhvert ut av lokalene i Hyltebruk. Ettersom vi ikke hadde flere utbyggingsmuligheter valgte vi å flytte virksomheten til Halmstad. Der bygde vi det anlegget som vi har i dag, sier Johansson.

 

Egne møbeldesignere

Med mange års erfaring om hva som gjør arbeidsdagen bedre, ble det naturlig å opprette en egen avdeling med møbeldesignere. Selskapet har dermed kontroll på hele verdikjeden, fra design til produksjon av egne produkter.

- Designprosessene våre starter alltid med grundig research av markedet for å forsikre oss om at vi oppfyller kundenes behov. Vi holder oss alltid informert om hva som skjer på markedet i form av trender og ny teknologi. Designerne våre jobber tett på fabrikkene for å gjøre ideene våre mulig å produsere på en effektiv måte, sier Enock Johansson, v.VD og sønn av AJ Produkters grunnlegger og eier.

- Vi har en egen avdeling som kvalitetssikrer prototypene slik av vi er sikre på at det vi produserer er av høy kvalitet før det kommer ut på markedet. Takket være designavdelingen og produkutviklingsavdelingen vår kan vi være ledende på markedet i stedet for å være blant dem som følger etter andre, utdyper han.

I 2015 mottok AJ Produkter blant annet Red Dot Design award for garderobeserien Create. Og i april 2017 mottok Anders Johansson næringslivsmedaljen for fremstående entreprenørskap av kronprinsesse Victoria.

- Disse 40 årene har vært en utrolig reise. Mer enn noe annet har det vært en glede å kunne hjelpe så mange mennesker i sitt daglige arbeid. Det føles fantastisk at våre produkter har vært en del av dette, sier gründeren.

 

Artikkelen er produsert av Brand Studio i samarbeid med AJ Produkter