Ett klasserom – flere tilpassede læringsmiljøer
Vinteren 2023 hjalp vi læreren Max Friman med å skape «det perfekte klasserommet» på Andersbergsskolan i Halmstad. Utgangspunktet var en fleksibel innredning – fordi barn lærer på ulike måter og vi ønsker at alle elever skal ha like muligheter til å jobbe med skolearbeid i ro. Nå har visjonen gått fra tanker og skisser til virkelighet – og spørsmålet er: Hva synes Max og hans tredjeklassinger om sitt nye klasserom?
Bakgrunn: En test for fremtiden
Før den planlagte oppussingen av hele Andersbergsskolan, fikk læreren Max Friman frie tøyler av rektor til å skape det perfekte klasserommet for 1.–3. trinn. En fullskalatest for å se om en fleksibel innredning gir flere muligheter i undervisningen og gjør det lettere å tilpasse læringsmiljøet etter elevenes behov.
Dersom testen gir positivt resultat, vil hele eller deler av den nye innredningen bli veiledende for andre klasserom på skolen. Kollegaene til Max vil selvfølgelig prøve klasserommet og bidra i evalueringen.
Samarbeidet fungerte umiddelbart
Vi i AJ Produkter kom tidlig inn i prosjektet og fikk raskt god kontakt med både skoleledelsen og Max selv. Etter å ha sjekket med spesialpedagogene tok en ønskeliste form. Og mye kan bli bedre, ifølge Max:
– Tidligere var det bare høye benker og stoler, pluss et teppe foran der elevene satt når de ble lei av stolene. Nå ønsket jeg å skape et rom med flere stasjoner, for å kunne tilby et godt læringsmiljø for hver elev, uavhengig av individuelle behov.
Barn lærer på forskjellige måter
Øverst på listen var det å hjelpe elevene med å finne arbeidsro. Noen trives ved elevbordene sine, andre konsentrerer seg best når de sitter for seg selv, noen vil sitte i en sofa, noen trenger utløp for energien før de finner fokus. For Max var det også viktig å inspirere til lesing for å utvikle barnas språk.
Teamet vårt lyttet nøye til Max ønsker. Vi tilførte deretter vår kunnskap om velfungerende læringsmiljøer og laget et komplett innredningsforslag, krydret med gjennomtenkte produktvalg. Det resulterte til slutt i en fleksibel løsning som åpner muligheter for både Max og elevene hans.
Ønskelisten ble virkelighet
Alt – inkludert garderobeinnredning – ble levert, skrudd sammen og satt på plass av våre montører på én dag. Dagen etter var hele klasserommet klart for time igjen. Det har nå elevbord med hjul for ekstra fleksibilitet, lave stoler, to ekstra arbeidsplasser med høydejusterbare bord samt kontorsykkel for skole og balansekrakk for konsentrert arbeid, to akustiske lenestoler med høye sider som hjelper elevene med å finne fokus og en hjørnesofa bak en lyddempende skjermvegg. Pluss rikelig med oppbevaring.
– Barnas første reaksjon var «Wow», for det var så stor forskjell i forhold til tidligere. Den første uken ble de til og med igjen etter endt skoledag bare for gleden av å «henge» i det nye, fine miljøet, sier Max.
Resultatet ble et bedre læringsmiljø
Max deler ofte opp klassen, for å undervise halvparten av elevene mens de andre får jobbe med repetisjonsoppgaver.
– Det er lettere å forklare, svare på spørsmål og hjelpe hver elev i en liten gruppe, sier Max. Og det nye opplegget fungerer utmerket. Tidligere satt gruppene rett ved siden av hverandre. De som jobber på egenhånd sprer seg rundt i lokalet, noe som gir et roligere og bedre studiemiljø for barna jeg underviser.
Flere valgmuligheter i undervisningen
At både lærere og elever trives med dette er tydelig. Kollegaene til Max har også tittet inn, nysgjerrige og ivrige etter å gjøre om og videreutvikle sine egne klasserommene. Og Max forstår dem:
– Den største forskjellen for meg som lærer er at jeg kan velge å legge opp undervisningen på mange forskjellige måter. Det er et privilegium som jeg er veldig takknemlig for.
Valgmulighetene øker også elevenes sjanse til å finne et læringsmiljø som passer dem.
– En elev som sjeldent orket hele timer sitter nå i en av lenestolene og følger med på alt på avstand, men er likevel i rommet. En annen som pleide å gå rundt og prate, sitter nå på kontorsykkelen og tråkker, og forstyrrer ikke lenger de andre, noe som er positivt.
Produkter Andersbergsskolan kjøpte
Komfortable sitteplasser vekker leselysten
Noe annet positivt er sofakroken og lenestolene, som økte barnas leseinteresse. Det er mer innbydende å lese en bok når du sitter eller ligger komfortabelt, så det er mer av det – noe som er bra for språkutviklingen.
– Apropos lesing, en elev satte seg ned i en lenestol med en bok og sa: «Nå føler jeg meg hjemme!» Det synes jeg er en veldig fin følelse å ha i et klasserom, avslutter Max med et smil.