6 tips for et bedre arbeidsmiljø

6 tips for et bedre arbeidsmiljø

Et godt arbeidsmiljø har mange fordeler. Dine ansatte har det bra og trives på jobben, som øker produktiviteten og gir økt lønnsomhet. Du som arbeidsgiver har ansvaret for at arbeidsplassen er helsefremmende, trygg og ergonomisk. Se våre 6 tips for hvordan du kan gjøre arbeidsplassen enda litt hyggeligere.  

1. Ergonomi er alfa omega

Få hjelp av en ergonom for å sikre at alle ansatte har riktig utstyr – for de som er kortere eller lengre kan tilpasninger være nødvendig. 
Skrivebord, stol, dataskjerm, tastatur og mus er noen av de viktigste hjelpemidlene på arbeidsplassen.


2. Variert arbeid

Belastningskader er en av de største problemene når det kommer til arbeidsmiljø. Variasjon er nøkkelen til å effektivt forebygge slike skader. Prøv å sikre at alle arbeidsoppgaver, verktøy og tempo varieres og unngå de mest monotone arbeidsoppgavene der det er mulig. 

3. Løft riktig

Ryggskader er veldig vanlig innen industri og byggsektor. Det finnes ingen spesifikke regler, men prøv å unngå å løfte under knehøyde og over skulderhøyde. Bær alltid nærme kroppen og hjelp hverandre ved tyngre løft. Lær dine ansatte riktig teknikk så det blir riktig fra start. 


4.  Minimer lyd

Øk konsentrasjonen på jobben og reduser støy. Å bruke støydemping eller hørselsvern kan være bra for å fjerne uønsket støy fra maskiner eller mennesker. Sett opp en klar policy for hvordan du skal jobbe for å takle oppgaver som krever konsentrasjon. 

5. God belysning

God og riktig belysning er en forutsetning for å kunne utføre sine arbeidsoppgaver. Finn belysningen som gir bra lys, som er flimmerfritt og og ikke blender. Oppmuntring til å gå ut i dagslys i lunsjen, spesielt under de mørke månedene vil også bidra til en bedre arbeidshverdag for dine ansatte. Det senker nivået av melatonin i kroppen og gjør at du føler deg våken. 


6. Jobb med arbeidsmiljøet 

Ha kontroll på hvilke lover og regler som gjelder og jobb kontinuerlig med arbeidsmiljøspørsmål. Gjør regelmessige risikovurderinger og lag handlingsplaner for at alle på arbeidsplassen skal ha det bra og prestere bedre. 

Lagerrapporten 2022

Tipsene kommer fra våre prosjektselgere David Hassel og Therese Östby, som daglig hjelper bedrifter med å innrede sine kontorer litt smartere. Etter å ha lyttet og analysert kundenes behov kommer de med en løsning, som kan overraske oppdragsgiverne. 


Få nyheter og inspirerende artikler rett i innboksen!

Vil du lese om produktnyheter og få våre beste tips til hvordan du kan gjøre arbeidsplassen din litt bedre? Meld deg på vårt nyhetsbrev og vær først til å motta våre beste tips, inspirerende artikler og tilbud - helt gratis!
Vent litt, takk...
*Ved å melde meg på nyhetsbrevet bekrefter jeg samtidig å ha lest personvernerklæringen.