5 ting du (garantert) ikke visste om hybridarbeid
Du jobber hjemmefra og plutselig skjer det – du velter kaffekoppen. Hvem står ansvarlig for å dekke eventuelle kostnader? Du eller arbeidsgiver? Hva med kontormøbler hjemme, skal du eller arbeidsgiver betale for det? Det finnes mange ting som du kanskje ikke tenker pånår det kommer til hybridarbeid – her er fem av dem.
1. Arbeidsgiveren bestemmer
Hjemmekontor har kommet for å bli, og for mange vil den «nye normalen» være en kombinasjon av arbeid på kontoret og hjemme. Men — du som arbeidstaker har ingen rett til å kreve at du skal få jobbe hjemmefra. Det er opp til arbeidsgiveren å bestemme hvor jobben skal gjøres. På den andre siden har mange arbeidsgivere sett fordeler med at ansatte jobber hjemmefra, til en viss grad, og at en slik ordning til og med er nødvendig for å kunne konkurrere om bransjens største talenter. Mange bedrifter har også oppdaget at hybridarbeid krever mindre kontorplass, noe som fører til reduserte kostnader. I forlengelsen har modellen som i utgangspunktet var en tvang, nå blitt en «vinn-vinn-situasjon» for alle parter.
2. Arbeidsgiveren er ansvarlig
Arbeidsmiljøloven sier at arbeidsgiver alltid har et ansvar for arbeidsmiljøet — uavhengig av om arbeidet utføres på vanlig kontor eller i arbeidstakers hjem. Arbeidsgiver skal med andre ord utføre alle nødvendige tiltak for å forebygge uhelse og arbeidsulykker, og det gjelder både det fysiske og det sosiale arbeidsmiljøet. Dette innebærer også at arbeidsgiver fortløpende må finne ut om noen av de ansatte har behov for arbeidstilpasning og i så fall komme med en passende løsning. En arbeidstaker kan for eksempel ønske seg et ergonomisk arbeidsmiljø hjemme, og det må arbeidsgiver da sørge for.
Men hva skjer hvis det for eksempel skjer en ulykke når en ansatt jobber hjemmefra? For at arbeidsskadeforsikringen skal gjelde, kreves det at skaden er oppstått i forbindelse med at arbeidstakeren har utført en arbeidsoppgave. Konkret betyr dette at forsikringen dekker en eventuell ulykke dersom en ansatt skulle snuble på hjemmekontoret, men ikke i forbindelse med kaffekoking på kjøkkenet fordi ulykken da ikke kan knyttes til selve arbeidet.
3. … men det er også arbeidstakeren
Selv om arbeidsgiver har hovedansvaret når arbeidet utføres hjemme, plikter arbeidstaker å informere om mulige risikoer eller mangler som finnes ved arbeidsmiljøet. Arbeidsmiljøloven sier at arbeidsgiver og arbeidstaker skal samarbeide for å skape et best mulig arbeidsmiljø. Dette blir selvsagt spesielt viktig når man jobber hjemmefra fordi arbeidsgivers mulighet til å se, håndtere og fikse arbeidsmiljøproblemer kan være begrenset.
4. Dine kontormøbler hjemme er fradragsberettiget for arbeidsgiver
Tenk deg at du og din arbeidsgiver nå har blitt enige om at dere kan gjøres mesteparten av jobben hjemmefra. Nå er det i begge parters interesse å skape et hjemmekontor som holder i lengden. Det kan være greit å vite at alle tingene som arbeidstaker trenger for å utføre sine arbeidsoppgaver, er fullt fradragsberettiget for arbeidsgiver og at arbeidstaker ikke beskattes med goder for dette. Her er noen ting det kan være greit å tenke på når dere skal skape en god arbeidsplass sammen:
Siden mange utfører mesteparten av sine arbeidsoppgaver ved skrivebordet er det viktig å kunne sitte og jobbe på en ergonomisk riktig måte, og samtidig kunne heve og senke skrivebordet for å endre arbeidsstilling.
Orden og system
God oppbevaring er viktig for at hjemmekontoret ikke raskt blir fyllt opp med kabler, permer, bunker med ark og andre jobbting. Det finnes møbler som er plassbesparende, som enkelt kan flyttes når arbeidsdagen er over. Eksempelvis et mindre bord med vinkel, høydejusterbar plate og hjul som fungerer utmerket som avlastnings- eller salongbord når jobbdataen er pakket bort.
Tenk på belysningen
Riktig lys er viktig for at du skal kunne jobbe. Dette gjør deg mer våken og i stand til å konsentrere deg over lengre tid. I tillegg til tilstrekkelig takbelysning trenger du en bordlampe som gir deg godt lys.
Her er alt du trenger til ditt hjemmekontor.
5. Arbeidsgiveren har også ansvar for ditt sosiale arbeidsmiljø
Det er mange fordeler med å kunne jobbe hjemmefra. Det er enkelt. Det sparer tid og øker effektiviteten. Du kan få en helt ny flyt i din hverdag.
Men det er også en del feller å gå i for både arbeidsgivere og arbeidstakere, fremfor alt med tanke på at man ikke møtes og kan «føle» hverandre på samme måte som før. Visste du at arbeidsgiver etter loven skal tilstrebe at arbeidet ditt gir muligheter for variasjon, sosial kontakt og samarbeid? Enkelt sagt betyr dette at du som arbeidstaker ikke skal ekskluderes fra fellesskapet på arbeidsplassen – heller ikke når du jobber hjemmefra. Derfor er det viktig at du diskuterer problemstillinger som påvirker det sosiale arbeidsmiljøet, for eksempel:
Er teknisk utstyr og støtte tilgjengelig for hybridmøter? Når muligheten til å møtes fysisk er begrenset, er det spesielt viktig å bruke de digitale hjelpemidlene som finnes.
Kommunikasjon
Blir alle inkludert og føler seg involvert? Vær åpent for å snakke om mer enn bare jobb. Spør hverandre hvordan dere har det og foreslå felles pauser.
Teamfølelse
Hvordan får du en sammensveiset gjeng når noen er på kontoret og noen er hjemme?
Møter
Hvilke typer møter fungerer på nett, og når er det viktig å ha fysiske møter? E-post er ikke alltid det beste kommunikasjonsmiddelet. Vi trenger å se og høre hverandre, spesielt når vi jobber hjemmefra
Få nyheter og inspirasjon rett i innboksen
Abonner på nyhetsbrevet og motta tilbud og tips om hvordan du kan forbedre arbeidsmiljøet for deg og dine ansatte. Det er helt gratis, og du kan enkelt melde deg av når som helst.*Når du abonnerer på nyhetsbrevet vårt, samtykker du til vår personvernpolicy.